През последните години феномена User-Generated Content (UGC) creators е все по-популярен, превръщайки се в основен компонент на дигиталния маркетинг. Да станеш UGC създател означава да създаваш оригинално съдържание, което може да варира от видео, снимки, рецензии на публикации в социалните медии, като спомагаш за популяризирането на марки и продукти по оригинален и ангажиращ начин.
Компаниите все по-често се обръщат към създателите на съдържание, за да увеличат популярността си и да създадат по-тесни връзки с публиката си. Ако се чудиш как да станеш UGC създател и да се възползваш максимално от тази възможност, то знай, че си попаднал на правилното място. В следващите редове ще ти обясня подробно как да се доближиш до този свят и какви стратегии да използваш, за да станете успешен creator.
Настани се удобно, в следващите редове ще ти обясня всичко, което трябва да знаеш, за да започнеш кариерата си като оригинален UGC creator. Каква е необходимата първоначална подготовка, кои са нужните стъпки за създаване на съдържание, как се изгражда личен бранд и начина, по който можеш да го монетизираш. Следвай моите практически съвети и предложения и ще можеш да превърнеш твоята страст в печеливша и удовлетворяваща професия.
Как да станеш UGC creator

Да станеш UGC creator е една привлекателна възможност която може да превърне твоята страст за създаване на съдържание в удовлетворяваща кариера. Задачата на UGC creator-ите е да създадат съдържание, което може да бъде използвано от компанията и което е много близко до това, което може да постигне един "обикновен" човек, без големи професионални познания и средства. Целта е да се създаде впечатление за пазара, че "обикновен човек" е купил продукт или услуга и е бил ентусиазиран от него, както би могъл да бъде и потенциалният потребител, който гледа видеото. В резултат на това съдържанието се публикува в корпоративните канали и в някои случаи в профила на създателя. Всеки, който е запознат с маркетинга и създаването на съдържание, може да се превърне в създател на потребителско съдържание.
Ако ти се струва, че всичко е малко сложно и не си сигурен как да станеш UGC създател, не се притеснявай. Това е нова дигитална професия и е нормално да имаш някои съмнения. В следващите редове ще ти обясня по-подробно какво точно прави един UGC създател, как да започнеш кариерата си в индустрията и как да превърнеш усилията си в пари. Ако си готов, нека да започваме.
Какво прави UGC creator-ът

Вече си разбрал, че когато говорим за UGC, това означава мултимедийно съдържание, създадено директно от потребителите. Но какво прави UGC creator-ът? Основната задача на създателя на UGC е да създава автентично съдържание. Ключът е, че то трябва да е оригинално и да отразява личния опит на създателя, което го прави много по-надеждно и по-привлекателно за публиката.
Създателят на UGC постига целта си, когато успее да си сътрудничи с един или повече брандове, за да популяризира продукти или услуги чрез съдържанието си. За разлика от традиционната реклама, потребителското съдържание се възприема като автентично и надеждно. UGC създателите тестват продуктите, използват ги в ежедневието си и споделят своите реални преживявания с публиката. Този естествен и непринуден подход може да доведе до по-голяма ангажираност и по-голямо доверие към марката. Видеото е вид съдържание, за което една марка или компания е готова да плати на UGC създателя, дори за снимки в някои случаи.
Това се случва, тъй като социалните платформи възнаграждават използването на видео от страна на компаниите, тъй като увеличават времето за престой в социалните медии. Освен това UGC creator-ът не само създава съдържание, но и активно взаимодейства със своята общност от последователи - отговарянето на коментарите, участието в дискусиите и търсенето на обратна връзка спомагат за изграждането на стабилни и трайни взаимоотношения с публиката. Това непрекъснато взаимодействие е от решаващо значение за поддържането на високо ниво на ангажираност и за увеличаване на базата от последователи. Светът на дигиталното съдържание е в непрекъсната еволюция и това означава, че трябва да бъдеш в крак с новите тенденции и да ги интегрираш в съдържанието си по креативен и ефективен начин. Изборът на ниша ти позволява да се съсредоточиш върху определена област, като прави съдържанието ти по-целенасочено и подходящо за твоята аудитория. Освен това помага да се откроиш на пазара. Трябва да се съсредоточиш върху твоите страсти и умения, да откриеш кои са темите, които най-много те вълнуват. В кои области вече имаш познания или опит. Изборът на ниша, която те вълнува, ще ти помогне да запазиш мотивацията си и да създадеш качествено съдържание в дългосрочен план. Също така, твоите умения могат да добавят стойност към съдържанието, което създаваш и да те направят авторитетен източник в тази област. Анализирай кои са актуалните тенденции и кои са областите с нарастващо търсене, но с управляема конкуренция. Инструменти като Google Trends, Exploding Topics или Trendly, проучвания в социалните медии и анализа на ключовите думи могат да ти дадат полезна информация, за да оцениш потенциала на различните ниши. Следващият въпрос е относно публиката: кои са хората, които биха могли да се интересуват от съдържанието ти. Определянето на конкретна аудитория ще ти помогне да създадеш по-подходящо съдържание и да развиеш по-ефективни маркетингови стратегии, изграждайки лоялна и ангажирана общност около твоето съдържание. Някои сектори могат да бъдат обект на бързи промени или на преходни моди. Опитай се да избереш ниша, която има потенциал за дългосрочен растеж и която ти позволява да развиваш и да разнообразяваш съдържанието си с течение на времето. Това ще ти помогне да запазиш своята значимост и да изградиш дълготрайна кариера като UGC създател.
Основните ниши, които използват UGC създателите са в областта на: красота и грим; мода и дрехи; фитнес - обикновено се рекламират уреди за отслабване у дома, добавки и облекло; технология; ресторанти, хотели и туристически селища; мотивационни курсове в областта на маркетинга и личното развитие; книги; кухня и рецепти, с които могат да се рекламират и домакински уреди и хранителни продукти.
Създаване на съдържание

Сега е моментът да създадем съдържание. Качеството и значимостта на тези публикации са от решаващо значение за привличането и задържането на лоялна аудитория, както и за привличането на вниманието на марките, които искат да работят с теб. Инвестирай време и ресурси в изработването на визуално привлекателни и добре поддържани материали. Използвай инструменти и програми за редактиране, за да подобриш вида на твоите видеоклипове и снимки. Не забравяй, че висококачественото съдържание не само привлича вниманието на аудиторията, но и показва твоята професионалност и ангажираност.
Експериментирай с различни формати на съдържание, за да запазиш интереса и ангажираността на аудиторията си. Можеш да създаваш видео уроци, блогове и влогове, рецензии, истории в Instagram и много други. Диверсифицирането на формата ще ти позволи да достигнеш до различни аудитории и да се адаптираш към различните платформи. Рецензиите за продукти и услуги, направени от хора, които не се стесняват да застанат пред обектива, добавят автентичност на създаденото съдържание и са много привлекателни за фирмите, търсещи UGC създатели, с които да си сътрудничат.
Закупуване на необходимата техника

Трябва да се отбележи, че хората вече са свикнали да гледат съдържание с високо качество. Ето защо е необходимо да разполагаш с устройства, които ще ти позволят да създаваш видеоклипове, които да бъдат оценени от други потребители и фирми, които ще се обърнат към теб за тази задача.
Предполагам, че разполагаш със смартфон с отлична камера, която прави качествени снимки, но би трябвало също така и да закупиш пръстенна светлина, микрофон Lavalier, за да осигуриш оптимално възпроизвеждане на твоя глас и подходящ фон за всички твои снимки.
Можеш да си направиш ъгъл в стаята или в хола, да го украсиш с картини или нещо, което подчертава твоята професионалност и да го посветиш на създаването на съдържанието ти.
Обучение по комуникационни умения
Сега е време да се замислиш върху техническите умения, които трябва да имаш.
Вербалната комуникация - във видеото, освен продукта е от значение какво казваш и как изглеждаш, и затова е важно да се фокусираш върху начина, по който комуникираш. Наблюдавай другите UGC създатели, за да разбереш как комуникират, как говорят за продукта и как се движат пред камерата.
В началото не е лесно, но с малко тренировка ще намериш твоя подход. Също така трябва да знаеш какво да кажеш: видеото трябва да успее да привлече вниманието на зрителя и поради тази причина не можеш да говориш за даден продукт по общ начин, както би направил с някой твой приятел. Трябва да се съсредоточиш върху продукта, върху ползите от него, върху това какви емоции предизвиква в теб, когато получаваш и отваряш опаковката му, върху неговата функционалност. Целта е да бъдеш възможно най-описателен, без да отегчаваш хората, които те гледат. Трябва да убедиш тези, които не знаят нищо за продукта, който им показваш или услугата, за която им говориш, че те ще бъдат наистина полезни за тях, точно както са полезни за теб. Това ще помогне на твоите последователи да вземат информирани решения, като им предоставиш задълбочен анализ на продукта.
От решаващо значение е да покажеш на твоите follower как функционира продукта. Можеш да опишеш неговите характеристики – силни и слаби страни, като по този начин дадеш автентична и полезна обратна връзка. Можеш да създадеш практически ръководства, за да покажеш как да се използва даден продукт и как да се постигнат определени резултати. Този тип съдържание е много ценен в модата и козметиката. Той обяснява процеса стъпка по стъпка, като дава практически и полезни съвети за подобряване на потребителския опит. Можеш да сравняваш два или повече сходни продукта, за да помогнеш на твоите последователи да изберат кой е най-подходящия за техните нужди. Този тип съдържание предоставя ясна картина на разликите между продуктите, като помага на публиката да направи информиран и рационален избор.
Друг технически аспект, по който трябва да работиш, е видео монтажа. Трябва да знаеш как се създават reels в Instagram и Tik Tok или как се създава дълго видео за YouTube без да се допускат грешки или несъвършенства.
Така че трябва да си в състояние да редактираш видеото, което ще снимаш - поне да можеш да отрежеш и залепиш местата, където правиш грешки и може би да създадеш малко динамика за кратките reels.
За да направиш това, има няколко инструмента, които можеш да опиташ, като Canva или Capcut, който е напълно безплатен.
Всяка платформа има своите собствени характеристики и изисквания. Не забравяй да оптимизираш съдържанието си според платформата, в която ще го публикуваш. Проучи best practice за всяка платформа и ги адаптирай, за да увеличиш ангажираността на твоите последователи.
Няколко съвета за копирайтинг
Последното техническо умение, което се изисква от теб, е малко майсторство в копирайтинга, за да създадеш caption, които ще използваш във видеоклиповете си, в случай, че решиш да ги публикуваш и в канала си, за да създадеш лична марка. Изучи някои от основните SEO принципи за оптимизиране на твоя YouTube канал и видеата, които публикуваш, и се опитай да разбереш кои са най-често използваните хаштагове в Instagram или Tik Tok. Въоръжи се с малко търпение и търси вдъхновение от САЩ, тъй като в България това е среда, която тепърва се развива.
Създаване на портфолио от най-добрите работи
Изключително важно е компаниите да могат да разберат какво наистина можеш да правиш. Ето защо е важно да създадеш свое собствено портфолио с най-доброто съдържание, което си създал - включи най-добрите си видеоклипове; някои твои постижения; опитай се да се съсредоточиш върху определена ниша. Можеш да създадеш лично портфолио и да използваш линк, за да го изпратиш на компаниите, или да използваш платформата, върху която ще се фокусираш, за да създадеш професионален профил и да публикуваш най-добрите си работи.
Как да печелиш като UGC creator

UGC creator-ът създава съдържание, което публиката възприема като мнение на обикновен човек, което е по-истинско и автентично. Именно последното е причината за огромната популярност на тази професия, защото компаниите са наясно с по-ниските разходи, които трябва да поемат, в сравнение с известните инфлуенсъри.
Да станеш UGC creator е не само удовлетворяваща занимание, но и източник на доходи, който не бива да се подценява. Основната печалба за създателите на UGC е да си партнират с фирми, които виждат в автентичното и ангажиращо съдържание ценна възможност да популяризират своите продукти и услуги. Тези сътрудничества могат да приемат различни форми, като например промоция на продукти, създаване на спонсорирано съдържание или партньорства. Компаниите винаги търсят създатели на съдържание, които могат да представят продуктите им по автентичен и достоверен начин, достигайки целевата аудитория по-ефективно от традиционните форми на реклама. Компаниите все по-често търсят създатели на съдържание, които могат да представят продуктите им по автентичен и завладяващ начин.
За да създадеш успешни партньорства трябва да познаваш много добре брандовете. Това ще ти помогне да разебереш как твоят стил и твоите съдържания могат да се интегрират с тяхната марка. Създай твой media-kit, който да включва кратка автобиография; статистика на платформите, които използваш с броя на follower, взаимодействия, демографски данни на твоята публика и т.н.; какъв тип съдържание създаваш и предишни сътрудничества. Потърси лицето, което е отговорно за маркетинга или за сътрудничествата в дадената компания. Можеш да направиш това чрез LinkedIn, чрез сайта на фирмата, чрез съобщение в социалните медии. Бъди настойчив, но уважителен – един или два имейла са достатъчни. Ако не получиш отговор, може просто това да не е подходящия момент. Ще видиш, че с времето и с постигнатия успех, ще бъде много по-лесно да получиш предложения за сътрудничество директно от заинтересованите фирми.
Да печелиш като UGC създател изисква отдаденост, качество в съдържанието и способност да изграждаш солидни отношения с компаниите. С прозрачност, професионализъм и стратегически подход, можеш да превърнеш страстта си за създаване на съдържание в стабилен и възнаграждаващ източник на доходи. Трябва също така да се подчертае значимостта от персонализирането на всеки подход. От съществено значение е да покажеш как твоя стил и твоята аудитория могат да донесат специфична стойност за съответната марка.
Помни, че когато работиш с компания и създаваш спонсорирано съдържание, е важно да си искрен с аудиторията си.
За да покажеш, че рекламираш даден продукт или услуга, трябва да използваш хаштага #adv, #sponsored, #ad и др. Това е не само етична практика, но често се изисква и от рекламните регулации в много страни. Да си откровен относно спонсорираното съдържание помага да запазиш доверието на аудиторията си и да избегнеш възможни правни последици.