От доста години инфлуенсърите са отправна точка за маркетинга, използвани са като реламни фигури за почти всичко. С появата на изкуствения интелект, обаче, нещата започнаха да се променят и се появиха виртуални инфлуенсъри.
Имам предвид инфлуенсъри, изцяло генерирани с помощта на ИИ, като Aitana Lopez. Профилът в Instagram има хиляди последователи и генерира интересно количество приходи за своите създатели, което вдъхнови мнозина да желаят да направят същото.
Но как да създадеш виртуален инфлуенсър? Изобщо, изглежда толкова лесно, че и ти искаш да опиташ, но как? В тази статия искам да ти илюстрирам какво трябва да направиш, за да създадеш един виртуален инфлуенсър, за когото да се говори в социалните мрежи. Славата не е лесна, но би могъл да имаш твоя реален шанс за успех.
Проучи пазара
От самото начало трябва да изясним едно нещо: не е достатъчно да вземеш първия ИИ, който ти попадне, да създаде няколко снимки и да събере хиляди like. Всъщност пазара на инфлуенсърите е много сложен и стратифициран, макар че хората изключително го банализират.
Инфлуенсърите знаят какво правят и то много по-добре от някои артисти или известни личности, за които четеш в интернет или гледаш по телевизията. Това е поради простата причина, че за да изградиш един публичен образ е много трудно, а за да го разрушиш са достатъчни няколко грешни стъпки.
Всяка една публикация, дума, видео, стория или публична изява на инфлуенсърите е предварително проучена, изчислена и организирана, за да се постигне максимален резултат с незначителна възможност за провал. Достатъчна е една дума не на място или зле интерпретирано невинно поведение, за да застраши спечелената до този момент позиция.
С нарастването на последователите и на видимостта нараства и броя на хората, които завиждат и които искат да извлекат печалба.
Защо мислиш, че Aitana Lopez печели толкова много? Защото зад гърба си има една структурирана агенция (The Clueless), която перфектно знае кои са правилата на пазара и която знае да се движи в този сектор.
Ако искаш да се впуснеш в този бизнес, трябва да изучиш това, което правят другите. Трябва да разбереш защо казват определени неща, защо качват определени снимки или видиеоклипове, как претеглят всяка своя дума и всеки жест. Трябва да се отбележи как Aitana редува публикуването на секси снимки с по-скромни, по-рафинирани, по-спортивни и т.н.
Инфлуенсърите имат многостранни интереси, защото техния бизнес и тяхната публика го изискват. Едно и също съдържание ще омръзне много бързо, възможните сътрудничества биха били доста ограничени, затова е добре да се предлага разнообразно съдържание.
Не на последно място, трябва да се изучава публиката в зависимост от платформата, в която искаш да публикуваш - Instagram, TikTok, Facebook, X (ex Twitter), LinkedIn. Не всички са еднакви. Трябва да разбереш какво точно ти е нужно, за да имаш успех в социалните мрежи и да получиш най-много харесвания или коментари.
Определи бюджет
Нека отново да се върнем към Aitana и проучването, което стои зад нея. Задължително трябва да говорим за бюджета, необходим за разработването на такъв модел и как да го монетизираме. Не, не са достатъчни няколко публикации и един следобед, прекаран в писане на статии с ChatGPT, за да спечелиш хиляди левове.
Да станеш инфлуенсър е един изключително бавен процес, особено днес. Органичният растеж, постигнат чрез публикуването на добро съдържание, отнема много време.
Нужни са месеци или дори години, преди да имаш достатъчно последователи и да натрупаш сигурен и постоянен трафик към твоя сайт, за да можеш да отбележиш печалби. Разбира се, микро инфлуенсърите могат да имат по-малко от 10.000 like на страница, но така или иначе са много.
За да рациоанализираш процеса, можеш да прибегнеш до кампания за спонсориране на профила ти, за да можеш да ускориш процеса за получаване на лайкове и за да реализираш разпознаваем образ.
Това, както знаеш, не е безплатно. Една рекламна кампания може да струва повече от 1.000 лв. Тази цифра няма да се окаже особено висока за някоя утвърдена агенция, но е достатъчно висока за човек, който иска само да опита. Така че, ако нямаш пари, ще трябва да използваш твоето време и търпение, за да си проправиш път към успеха.
Досега не споменах каква е цената на платформата за изкуствен интелект, която ще използваш за създаването на снимките на инфлуенсъра. Могат да струват малко, но и много. Всичко зависи от качеството на резултата и сложността на софтуера.
Намиране на партньорства
Ако до този момент нещата са изглеждали трудни, то всичко което е свързано с партньорствата ще очакваш да бъде по-лесно. Всъщност може би е така, но не съвсем. Вярно е че, ако твоя профил придобие значителна известност, потенциалните клиенти ще се появят, но това не означава, че задължително ще ти се понравят.
Много от сътрудничествата, които биват предложени в платформи като Instagram, са много съмнителни, ако не и откровени измами. Това важи особено за по-малките профили, които имат по-малко видимост и имат тенденция да изчезнат с времето или да се прревърнат в една незначителна част с увеличаването на последователите.
Още веднаъж, споменавайки Aitana трябва да подчертаем, че зад профила стои един цял екип, който го управлява и си партнира с инфлуенсъри и това дава големи възможности. Тези инфлуенсъри могат да представят продукта Aitana на своите клиенти, може би предлагайки им по-достъпни тарифи или други предимства, ако решат да използват този виртуален инфлуесър.
Фактът, че те знаят как да се държат и имат контакти е нещо, което се съмнявам, че ти имаш. Иначе нямаше да четеш тази статия. Един дигитален инфлуенсър да намери качествени партньорства, започвайки от нулата, може да се окаже особено трудно. Това е така поради различни причини.
На първо място - недоверието на пазара. Продуктите, генерирани от ИИ са един микс от новост и недоверие, едновременно биват ценени и отхвърлени. Да се намери някой, който иска да свърже името си с образ, изцяло създаден от ИИ, би могло да се окаже достатъчно трудно, без нужните познанства.
Към това се прибавят и ограничения, относно съдържанията, които могат да се създават. Въпреки че ИИ могат да правят много неща, също така все още са много ограничени. Например, няма да можеш да създаваш reel или друг вид видеоклипове, тъй като до този момент едва успяват да създадат перфектни снимки, да не говорим за видео.
Помни, че трябва да бъдеш искрен. Не можеш да представяш персонажа като нещо, което не е. Ако става въпрос за един виртуален модел, трябва да го представиш като такъв. Иначе това може да предизвика правни последици или, в най-добрия случай, да съсипеш репутация си.
Намери подходящата платформа и научи се да я използваш
Не на последно място по важност е да намериш подходящата платформа за твоите съдържания. Ако мислиш да се спреш на първия генератор на изображения и това да ти помогне да създадеш реалистични снимки, които да публикуваш в социалните мрежи - направо забрави.
Има много платформи, които прилагат различни видове ограничения на съдържанията, които могат да се създадат. От една страна, защото законът ги задължава да не бъдат неуместни и от друга, защото просто не са в състояние да създадат това, което на теб ти е нужно.
Ако отидеш в сайта на ИИ като Midjourney или DALL-E и се опиташ да реализараш един образ и определени сцени, които да публикуваш в социалните мрежи, най-вероятно крайният резултат ще бъде пълен с грешки и проблеми - странни ръце, липсващи детайли, грешни пропорции и т.н.
Това е така, защото класическите генератори не са в състояние, поне за сега, да създадат реалистични снимки във всеки един детайл. Дори ако разгледаме внимателно снимките на Aitana, ще открием редица грешки, които първоначално не забелязваме, защото ги гледаме върху малък екран и защото създателите се опитват да ги скрият с привличащи погледа сцени.
Сега, след като намериш подходящия ИИ и като изхарчиш някой лев, за да се абонираш, може би ще успееш да се сдобиеш с нужния инструмент, за да създадеш снимките, които искаш, но все пак ще ти липсват нужните умения. Изглежад абсурдно, но с някоя простичка проба ще забележиш, че не е достатъчно да кажеш на ИИ: Създай ми снимка на една красива жена в бански костюм. Бъди сигурен, че няма да създаде това, което искаш и няма изобщо да бъде фотореалистично.
Затова трябва да изучиш добре кои prompts да зададеш на софтуера, които са сложни за писане и изискват умения, които се усвояват само след продължителна употреба. Информацията трябва да бъде изключително подробна, конкретна и подредена. И след всичко това, крайният резултат може да бъде деформиран или лошокачествен.
Да създадеш в момента един дигитален инфлуенсър не е изобщо лесно, но би могло да бъде един ден. Може би, когато един ден тези софтуери се усъвършенстват и всеки ще може да създаде своя дигитален инфлуенсър, то инфлуенсър маркетинга няма да съществува, защото ще изгуби своята изклузивност.
Етични и правни проблеми
Може вече и да имаш твое мнение по въпроса, но ми се струва честно да разгледаме накратко и тази тема. До този момент, голяма част от витруалните инфлуенсъри рекламират абсолютно нереалистична и погрешна идея за красотата.
Това е така, защото тя е един от най-лесните и бързи пътища към успеха и както знаем, времето е пари. Наистина ли искаш да разпространяваш фалшив и несправедлив стереотип, само за да търсиш лесна печалба? Отговорът зависи само от теб, но помни, че моралът има етически основи.
Освен това, трябва да вземеш предвид и правните рискове, свързани с използването на виртуални инфлуенсъри като възможност за измама на потребителите или нарушаване на авторските права.
Във всеки един случай трябва да заявиш, че профила който си създал не е действителна личност.